Hva slags biler ser jeg på ?

Som pappa til to barn,blir det naturlig å stille endel krav til bilen jeg skal kjøre privat. Den bør ha en bra utformet førerplass,hvor ting er oversiktlige og lett tilgjengelig og betjenbart. God korsryggstøtte og støtte under lårene er også noe jeg ser etter,og med mine 1,78 m på strømpelesten bør det være enkelt å finne. Jeg er ikke for lang,og ikke for kort,og begge bena rekker fint ned til bakken.

Isofix-feste til barnesete / pute er også ett stort pluss,samt nedfellbart armlene i baksetet,for å lage to «separate» soner,en til hvert av barna.
Bilen bør samtidig også ha god kollisjonsbeskyttelse,uten at det blir som å kjøre en stridsvogn.

God baggasjeplass,doble koppholdere og innvendige oppbevaringsrom trekker også opp.

Jeg har tidligere hovedsakelig vurdert to biler; Toyota Avensis og Volvo V70. I tillegg har det kommet en franskmann på listen,nemlig Peugeot 5008.


Peugeot 5008

1,6 , 1,8 og 2,0-liters alternativer til de respektive bilene finnes,men om jeg vil ha bensin eller diesel-bil har jeg enda ikke funnet ut av. 4-hjulstrekk kan sikkert være kjekt,men ikke ett must for min del.

Blidetekst:
Peugeot 5008 har en fin løsning med separate bakseter og bord i forseteryggene,noe som kan være positivt.

Bildetekst:
Førerplassen i Peugeot 5008 minner mest om en personbil,selv om det egentlig er en 7-seters allrounder.

Dette innlegget ble publisert i Generelt. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hva slags biler ser jeg på ?

  1. Leif-Petter.Karlsen sier:

    Hei Frode.Ville gått for Volvoen.Den er nok den sikreste for deg og dine barn,og har også det meste av kriteriene du har satt.
    Har Volvo selv,og finns vel ikke bil med bedre comfort for førren,uten å sette inn spesialseter 🙂

    Hilsen Leif-Petter

    • Frode Skibrek sier:

      Hei Leif-Petter. Koselig at du leser bloggen min 🙂

      Volvo V70 står høyt på ønskelista,ja.
      Må lese litt mer om den,og det blir nok prøvekjøring når sertifikatet er ferdig. Nå som kun oppkjøringen gjenstår,kan jeg virkelig begynne å se på forskjellige biler,og finne ut hvilke fordeler og bakdelen de forskjellige vil ha for meg 🙂

      Håper du fortsetter å følge bloggen 🙂 Kommer til å varsle på Facebook når nye innlegg er skrevet. 🙂

Legg igjen en kommentar

